Balletschool

© Dick Jacobs; Digitale bewerking 18-03-2018 Mark van Loon/Stichting Noviomagus.nl

Herinneringen aan Balletschool Elly Charlotte van Dijk

door Dick Jacobs



ZO BEGON HET. In 1963 vierde ons koninkrijk dat het 150 jaar bestond.
In het Goffert-stadion werd daarom eind augustus, onder de titel "Voor en na Waterloo", een openluchtspel opgevoerd.
De regie van deze uitvoering was in handen van Carel Briels.

De première in de Goffert werd bijgewoond door actrice en danseres Lillian Harvey. Zij had met Willy Fritsch de hoofdrol gespeeld in "Der Kongress tanzt". Deze film uit 1931 handelt over het Weense Congres, dat na de val van Napoleon in 1814 en 1815 werd gehouden door de overwinnende mogendheden Pruisen, Oostenrijk, Rusland en Engeland. Staatkundige herordening van Europa was het doel.
In de film kwam een Weense wals voor en Carel Briels wilde die graag min of meer herhalen.

Om zijn plan uit te voeren werd, voor de choreografie en het instuderen van de wals, de hulp ingeroepen van Balletschool Elly Charlotte van Dijk.


Elly Charlotte van Dijk
(eigen foto 1963)

Omdat Elly voor de uitvoering van de wals een tekort had aan -vooral mannelijke- dansers, werd via perspublicaties naar medewerkers gezocht. Omdat ik heel graag dans, meldde ik me aan. En ik mocht meedoen!


De ontvangen uitnodigingskaart

Voor de rest van dit gedeelte van het verhaal zie: Voor en na Waterloo.

HET VERVOLG. Na afloop van de uitvoeringen in het Goffert-stadion, liet Elly weten op haar school speciaal voor mannen een cursus jazz-ballet te willen starten.
Het was de bedoeling om te gaan dansen op de manier van de succesvolle -in 1961 door MGM uitgebrachte- film "West Side Story".
Ook zou er gewerkt worden volgens de choregrafieën van Martha Graham, een bekende Amerikaanse choreografe en danseres, die in 1991 op 96-jarige leeftijd overleed. Zij wordt overigens nog steeds beschouwd als grondlegster van de moderne dans.


Still uit de film West Side Story

Zes jongens, waaronder ik, meldden zich enthousiast voor deze lessen aan.
We begonnen in Elly's studio aan de Bijleveldsingel. Onze geïmproviseerde kleedruimte was in het souterrain.
Na aanvankelijk in sportbroeken te hebben gedanst, kreeg Elly ons eindelijk zover, dat we allemaal een zwarte maillot aandeden. In het begin trokken we die onder veel hilariteit en heel voorzichtig aan. Eigenlijk bleven we het ondingen vinden. Bovendien lieten de naden van die krengen het vaak op de meest gênante plaatsen afweten! Jaren later zagen we dat zelfs beroepsvoetballers tijdens hun trainingen ook een maillot gingen dragen.

In haar studio bleek de beschikbare ruimte behoorlijk aan de krappe kant, want deze manier van dansen eist, vooral voor mannen, veel ruimte.
Na enige tijd verhuisden we dan ook naar de gymzaal op de Wedren.
We dansten daar het liefst diagonaal door de zaal, zodat we de ruimte zo optimaal mogelijk konden gebruiken. We konden ons daar heerlijk uitleven!

Eenmaal per jaar organiseerde Elly een leerlingenavond.
Het programma voor de uitvoering in 1964 zou bestaan uit een instructief gedeelte, bestaande uit klassieke dans, folklore en jazz. Daarnaast kreeg de folkloredans dat jaar veel aandacht.
Onze groep werd gevraagd om o.a. mee te doen aan een Russische Suite.
Ik vond het fijn om iets folkloristisch te doen, ik was nl. inmiddels ook gaan volksdansen.

Na veel repetities was het dan eindelijk zover:
Op 20 november 1964 werd de leerlingenavond gehouden in de tot de nok toe gevulde Stadsschouwburg.


Het programmaboekje van de leerlingenuitvoering in 1964

De uitvoering werd een groot succes.
De volgende dag kopte De Gelderlander lovend: "Keur van dansstijlen voor uitverkocht huis" en in een ander artikel: "Folkloristische dansen in de aandacht".

Vanwege de grote belangstelling, werd de voorstelling op zondagmiddag 7 februari 1965 herhaald. In totaal hadden we dus ongeveer 1800 bezoekers.


Zenuwen voor de aanvang:
100 keer controleren "zit m'n haar wel goed?"


De vrouwendans uit de Russische Suite


De mannendans uit de Russische Suite
Vlnr.: Wil, Dick, Theo, Jacques, Wiek en ik

Omdat aan Elly's balletschool ook een beroepsopleiding was verbonden, wilde ze na enige tijd een groep van deze leerlingen, meestal meisjes, ook in onze groep opnemen. Zij moesten immers beroepsmatig ook op de hoogte zijn met jazz.
Hiermee zou onze groep veel groter worden en meer dan het dubbele aantal dansers gaan bevatten. Hierdoor kreeg de oorspronkelijke groep veel minder dansruimte en werd de manier van dansen beduidend anders en veel minder mannelijk. Het dansen werd door ons als veel 'klassieker' en 'liever' ervaren.
De combinatie van geheide amateurs en toekomstige beroeps liep ook niet lekker.
Omdat ik daar enorm veel moeite mee had ben ik, na het enige tijd bekeken te hebben, uiteindelijk met spijt vertrokken.

Inmiddels was ik medebestuurslid geworden van de toen pas opgerichte Cuijkse volksdansgroep "Debka"; een club die bijna 50 jaar heeft bestaan.
Daar heb ik met veel plezier geprobeerd dansen uit veelal Oost-Europese landen, Griekenland en Israël een beetje behoorlijk uit de verf te laten komen.
Bij deze dansgroep heb ik ook mijn latere vrouw Wil Effting leren kennen.

Hoe het verder is gegaan met de Nijmeegse groep weet ik niet, wel is bekend dat de balletschool op een gegeven gesloten is omdat Elly Charlotte van Dijk naar Amerika vertrok.


Danste u ooit bij deze balletschool? We zijn ook benieuwd naar úw herinneringen!

terug naar Gastredactie-overzicht

Reactiepagina
Reactie 0:

Dick Jacobs, 18-03-2018: Balletschool Elly Charlotte van Dijk
Reactie 1:

Truus Coenen, 18-03-2018: Ik heb bij Elly Charlotte van Dijk balletlessen gevolgd op de Bijleveldsingel. In die tijd was ze volgens mij getrouwd met Ad Godijn, fysiotherapeut. De leerlingenavond in de schouwburg vergeet ik nooit meer. Ik zou de mazurka dansen met Rob (weet zijn achternaam niet), maar op het moment suprême durfde ik het podium niet op en ben in de coulissen blijven staan, dat was het einde van mijn balletcarrière.
Reactie 2:

Jan Hissink, 22-03-2018: Leuke informatie Dick!
Over hoe het verder is gegaan:
Ik was er niet bij, maar ergens in de jaren '70 is de school voortgezet als Nijmeegse School voor Danskunst onder leiding van Robert Verbrugge. In een pand aan de St. Annastraat (nr 25) en later aan de Van den Brugghenstraat 1, voormalig dansschool Ditsel. Robert was een buitengewoon getalenteerd docent (daar was ik wel bij) met een sterke achtergrond in zowel klassiek als in modern ballet (Graham stijl).
De school verzorgde o.m. uitvoeringen in de Schouwburg en in de Lindenberg. Daar moeten toch veel foto's van zijn, maar helaas nog niet op deze prachtige site.
Bij de verkoop van het pand aan de Van der Brugghenstraat sloot de school.
Overigens bijzonder dat het met de informatie over dansscholen in Nijmegen wat karig is gesteld, terwijl daar toch heel wat relaties tot stand zijn gekomen.

REAGEER:

Uw aanvullingen of opmerkingen zijn welkom!
Met dit formulier kunt u (nog) geen foto's versturen. Gebruik daarvoor uw e-mailprogramma.
Opmaak kan wel, bv <b>Vet</b> of <i>cursief</i> geeft Vet of cursief.
 
 Uw naam: en mailadres: